måndag, augusti 06, 2018

Sybingotaktik?

Nej, taktiktänkandet är måttligt må jag säga.

Men de här mjuka fina sockorna, man kan ta skaften från dem ...


Och göra dem till muddar på ett par vantar!


Garnet som jag stickar med är sådant som blev över när jag gjorde makens fiskehalvvantar.
Jag har dessutom tänkt ut vem som ska få dem.


Då har vi kommit så här långt i pricktävlingen. Jag vet inte om det godkänns att jag härmed också syr om ett plagg (sockor blir vantar) och skapar något efter eget huvud, om än jag inte har något mönster att följa mer än att jag har en ganska bra hum om hur vantar ser ut och hur jag ska förena många små maskor med stort garn till en lagom stor omkrets runt handen.

Jag har också för avsikt att brodera på dem, men har ännu inte riktigt bestämt hur, mer än att jag ska använda garn från sockorna till det.


Men däremot har jag tagit tag i mina gamla tjockvantar som hade starka drag av tunnvantar här och var. Jag har med originalgarnet (färskt) fyllt i maskorna och så förnyat dem. Jag har använt nål och jag har fört tråd i ett speciellt mönster, som när man broderar. Huruvida man kan säga att jag sytt i trikå är väl en definitionsfråga: Vad är trikå?
Man kan också säga att jag har sytt mina vantar om igen … Och rutmönstret är ju mitt eget i alla fall!

Ringarna är alltså en bedömningsfråga som jag tänker att domaren får titta på.

5 kommentarer:

Heidi sa...

Kreativt tänkande borde ju uppmuntras med prickar:)

Fredrikapåvinden sa...

Vad kreativ du är som omvandlar gammalt och trasigt till nytt och användbart! Underbart! Men du ställer svåra definitionsfrågor haha!! Att du gjort något efter eget mönster tycker jag absolut, som hittat så finurliga lösningar! Och med tanke på Britt - Marie Christofferssons senaste bok "Brodera på stickat" Så tänker jag att det är precis det du gjort! Däremot är jag mer tveksam till sy något i trikå. Trikå och jersey är ju just stickat. Däremot när plagg som koftor, vantar och sockor är så grovstickade skulle jag inte säga att plaggen är i trikå.

Cecilia N sa...

Oki.
Ingen trikå alltså, men det andra.
Tack!

Alicia sa...

Vilket fiffigt återbruk att använda sockskaften som muddar! Och jag är väldigt impad över att du kan frihandssticka lagom stora vantar. Tänk vilken kunskap som sätter sig i händerna efter ett tag!

Cecilia N sa...

Det kan vara så att jag fick göra om antalet maskor på varvet några gånger innan jag var nöjd.