onsdag, juli 24, 2019

UFO:t ...

I mappen "januari 2019" hittade jag den här bilden på UFO:t i årets sybingo. Jag har stickat och stickat. Och så blev den klar. Och så skulle jag ha den på mig för fotografering - och upptäcker att jag är inte nöjd med den.

För att spara garn samt få en tajtare tröja så hade jag minskat i sidorna ungefär halva bållängden. Det fick till följd att den kasade upp i ryggen - och fastnade där. Jag hade gjort samma procedur med den hemspunna ollen
och fått samma resultat. 
Således hör minskningar i bålen ihop med uppkasande ryggstycken och bör undvikas. 
Koll på den hemspunna gav vid handen att den korrigerades till att inte hade några minskningar. 

Koll på Klimttröjan sade att den får behålla sina minskningar i det bruna. Och så fyllde jag på med mer brunt tills det tog slut innan jag fortsatte med det antracitgrå. (En liten minskning gjorde jag i midjan, fyra maskor på ett varv.)
Klar! Ny fotografering igår kväll.
Men nää … Den är alldeles för stor och slafsig i bålen. Speciellt märks det i resåren. 
Om jag hade varit snäll och tyst istället för ärlig så hade jag satt en plupp på Göra klart ett UFO. Men jag gör inte det än. Jag ska bara klura ut hur jag ska kunna minska tröjans omfång utan att den kasar upp i ryggen. Och så ska jag kanske göra lite förkortade varv i ryggen ändå för att kompensera att jag drar i den på framsidan för att kompensera att jag inte gjort förkortade varv i nacken utan att ringningen är helt fram- och bak-neutral. 

2 kommentarer:

Heidi sa...

Åhh vad jobbigt det är när det inte blir som man tänkt sig, utan man får repa upp istället. Men den är ju jättefin och väl värd att att arbetas på till passformen är som du vill ha den!

Det skall bli jättespännande att få se hur du löser detta:)

Cecilia N sa...

Har du några tips?
Du brukar ju forma tröjor på ett sätt som passar dig.