torsdag, augusti 01, 2019

Nytt UFO! Nytt FO!

Jag har övergett Klimttröjan som UFO i sybingon. Den kräver för mycket bearbetning. Men är inte den det enda UFO jag har? Nej, jag hittade ett urgammalt UFO i tygkorgen! En tygkasse som jag haft körnoterna i från 1994 fram till att handtagen bara blev trådar. 

Då bestämde jag mig för att byta ut handtagen. Remsor av jeanstyg klipptes ut och nålades ihop. Och sen hände ingenting på … jättemånga år.

Och nu när jag tar fram det igen så har jag ingen symaskin. Längtan efter att sy fyra lager jeans för hand är obefintlig.
Men jag håller ju på att slakta ett gammalt påslakan. Kanten längst ner, vid öppningen ser ganska osliten ut. Jag sprätter upp sömmen närmast hörnen och inser hur jag ska planera arbetet.

Jag sprätter bort hela sömmen. Men eftersom den suttit där länge finns det perforerade spåret efter den kvar. Vikningen också. Jag klipper loss hela den gamla fållen med en sömsmån på sisådär 1cm. Den viker jag in (har god hjälp av perforeringen) och sen kastsyr jag ihop den igen.

Först vek jag in ändarna på remsorna, men sedan klippte jag bort det. Ändarna skulle ju stoppas långt in i nedviket på påskanten och behövde inte vara säkrade. Det blev de automatiskt i och med att de stoppades in i kanten.

Instoppade och sedan vikta uppåt. Fastsydda med förstygn. Tänker att det räcker då det är rätt många stygn där.

Så, då var själva UFO:t klart. Men väskan var ju trasig också.
En bit till av lakansfållen räcker för att täcka hålet. Här använder jag efterstygn när jag syr fast lappen.

Hepp!
Här tänker jag faktiskt pluppa för "skapa en väska" också. Ety det som fattades för att den lilla gröna med blixtlås skulle kunna uppfattas som väska är nån sorts rem/bärhandtag. Och nu har jag gjort bärhandtag för att UFO:t ska kunna bli en väska (igen).

2 kommentarer:

Heidi sa...

Härligt:)

Väskan blev som ny igen, redo att användas länge till:)

Det verkar som om du kommer bli klar med brickan ganska snart i den här takten:)

Cecilia N sa...

Fast det är en tom ruta kvar i nästan varenda rad. Hm.