torsdag, mars 12, 2020

mer glitter till stickerskan (uppd)

Jag är ju inte en person med mycket glitter i min garderob. Men det är jag tvungen att råda bot på. 5 april så smäller det.
På min LYS i stan hittade jag det glittrigaste garn man kan tänka sig. Enligt banderollen går det åt 7 nystan för en långärmad tröja i storlek 42.
Det blå rufsiga garnet är rester från dotterns julklapp ... (efter ett idogt sökande i bloggen så tror jag mig förstå att det kan vara 2004 eller 2005). Det här lilla nystanet är en representant. Det finns lite till.

Jag använder slanted sleeven-beskrivningen. Det blå är bara med på knäppkanten.


Och där fanns det bara två nystan kvar … Ja, jag är större än storlek 42. Och ja, det är dessutom en spansk 42:a, vilket jag anar kan vara något mindre än en svensk.

Ett nystan på ärmen räcker ner till armbågen. (ej dokumenterat).
Jag räknade efter hur många maskor det innebär (från armhålan till armbågen) och räknade vidare.
För att få till en långärmad bolero som är något längre än på bilden behövs det åtminstone tre nystan till.
Nu gäller det bara att LYS:en har det. Jag kommer inte ihåg hur det såg ut i hennes låda.
Och just nu ska jag inte gå ut och smitta folk med snuva. Antagligen inte alls Corona, men ändå.

Tanken är att det blå garnet ska kanta hela boleron: framkanterna, nederkanten och ärmmuddarna.

Jepp!
Det finns FEM nystan kvar!

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Min beundrar för er stickerskor vet faktiskt inga gränser.

Heidi sa...

Ibland är det kul att prova något nytt:)

Vilket roligt projekt! Det kommer att bli jättefint!

Bloggblad sa...

Blir nyfiken på vad som smäller och tarvar glitter. Bröllop?

Cecilia N sa...

Final på psalmmellon.

Cecilia N sa...

Fast nu är halva psalmmellon inställd till ett senare tillfälle, så nu är det inte så bråttom med stickningen.