lördag, april 18, 2020

Göra om skjortan?

Om vi bortser från fläckar av glada hundtassar som kommit in från promenad och lite lösa trådar från andra projekt och så. Då ser vi att den här skjortan

är för vid i halsringningen
har för mycket tyg mellan axlarna över brösten,

för långa ärmar,
(men ursprungslängden på ärmarna är alldeles för kort, så det var rätt att korrigera).
Vecken som finns lodrätt ner från axlarna kan man få bort om man
drar ihop mitt fram,
se så bra.
Fast den där prinsess-sömmen ska ju inte gå så långt in mot mitten. Den ska ju följa profilen över bysten.
Så nu måste jag försöka begripa hur den här förändringen ska gå till.

Jag tror att delen över prinsess-sidorna ändras genom att man helt enkelt tar ett tag om mitt fram och nyper ihop sidorna för att finna ett nytt mitt fram.
Problem uppstår då rätt snart med att om mitt-fram-delarna ska vara trådraka så blir det för lite tyg i de delarna över bysten. Så ytterkant på de delarna behöver kanske inte svänga in så skarpt?
Kanske man finner någon sorts lösning på hur lite, om man sprätter upp sömmen mellan mittframstycket och mellanstycket och ser hur mycket som glipar, då när man gjort om sin mittfram-linje.

Jag håller ögonen på kommentarerna och önskar många kloka synpunkter.

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Följer med spänning utvecklingen på skjortan. Lycka till!

Bloggblad sa...

Men du har väl alltid något över skjortan? Då ser ingen sömmarna.
Vi har en präst här i trakten som syr sina egna prästskjortor och det mesta av det hon behöver i den vägen. Men jag vet inte var hon hittar sina mönster.
Ett bra mönster är a och o för mig som inte gillar att repa upp och ändra. Jag är för lat ...

Cecilia N sa...

Ja men det är ju det som är problemet, Bloggblad. Att den inte riktigt är kompatibel med det jag har över. Du såg väl hur kragen var för stor några poster ner?

Nu har jag tänkt få till "Det Perfekta Skjortmönstret" av det här. Som en vilken-som-helst-skjorta duger det ju utmärkt utan ändringar.
Men nu har jag tänkt levvla.
Går det att sy något som sitter snyggt så behöver man ju inte nöja sig med något som bara skyler kroppen. Och jag syr ju för att jag är missnöjd med den konfektion som finns tillgänglig. Då ska jag ju göra något som är bättre.

Det är antagligen inte smart att ha Bernadette Banner som riktmärke, men gjort är gjort. ;-)

Heidi sa...

Med disclaimern att det är minst 20 år sedan jag sydde något, kommer mina förslag.

Hade det varit jag hade jag sprättat isär delarna på framsidan, och sedan sytt ihop dom en, en och en halv centimeter längre in än angiven sömsmån. Det minskar "ytan" på framsidan jämnt, och resulterar i att plagget blir mindre på framsidan.

Kragen är svår. Jag hade nog gjort samma sak med axelsömmarna, dvs sytt ihop dom med större sömsmån, vilket skapar andra problem... jag har ingen bra lösning på det just nu:)

Cecilia N sa...

Hm. Det kan vara en väg att gå också, Heidi.
Jag kommer i alla fall inte sprätta isär den här skjortan, men som strategi för förändring borde den också fungera.
Jag googlade på sömnadskurs i min närhet, men tji träffar.