lördag, april 11, 2020

Maeva och Tjorven ...

Min pappa brukade säga: "Om inget annat hjälper: Läs instruktionerna."

Jaha! Man ska inte använda stickor 2½ om man brukar det när man stickar med Tjorven. Man ska använda en kvarts mm mindre.
Men jag har inte någon sådan, utan bara 2mm:s.
Och nu har jag hunnit hit:



Och helt klart är att det är "positive ease" i de här:
Och är det något jag förstått så är det att det snarare ska vara negativ rörelsevidd i sockor.
Ett sätt är att hoppas på, inte blockningen, men valkningen.
Men jag har hört att när man valkar stickat så krymper det mer på längden än på bredden. Och det är ju nog inte något som jag eftersträvar.

Ett annat sätt är att göra om.
Månne det fungerar med stickor 2mm?


2 kommentarer:

Annannan sa...

Men någon gång i framtiden kanske du får problem med svullna fötter. Då kommer du att vara tacksam!

Heidi sa...

Men fina är dom, så det är väl värt att göra om dom:)

Eller så väntar du på att framtiden skall komma med svullna fötter:D