torsdag, juli 02, 2020

Yes! Bilder!



Jo, så här var det. Jag köpte en klänning för några år sedan som jag nog egentligen tyckte var liiite för kort. Men jag tänkte att jag kan prova att vänja mig. Men det fungerade inte riktigt. 
Då var det så bra att längst ner på klänningen fanns en kant av dubbelt tyg. Alltså, den var förlängd med ett dubbelt tyg.

Om det där dubbla tyget kunde vara enkelt istället så blev det nog bra, tänkte jag. 
Men såg att det var en blekt rand i tygvikningen. Så jag sprättade bort hela kanten. (Vilket var nödvändigt i vilket fall, eftersom tyget var ditsytt med en söm.) Och så sprättade jag även isär sömmarna som var vid klänningens sidsömmar och vände de sömmarna så att den blekta randen hamnade på avigsidan.

Förutom fållen så blev det också en massa sömsmån som jag blev tvungen att göra något åt, för det var väldigt vad det ville fransa sig.
Så jag fällde sömsmånerna för hand. (Utan att klippa bort hälften på den ena. Hade jag tänkt kunde jag ju ha sytt ihop med olika mycket sömsmån på de båda bitarna jag sydde ihop.) 

Det blev inte Bernadette Banner-standard på handsömnaden. Men det blev bra ändå.

Så nu har jag några rutor på bingon: 
Blå ringar för klänningen, grå ring för planeringen jag gjorde förra veckan.


 (Om nu någon har samma problem som jag hade, att det inte går att lägga in bilder: Så var det när jag använde explorer. Det här inlägget har jag skrivit i google chrome. Kanske att det fungerar med Firefox också. Lycka till!)

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Den klänningen ser väldigt skön ut! Jag drar mig för både kjol och klänning numera om somrarna, för jag har fått så väldigt mycket ådror som ser ut som blåmärken på ena benet - även om ingen annan bryr sig, så ser jag det. Det ser ut som om jag ramlat och slagit mig... och då blir det brallor... om det är lite svalt kan jag ha ? vad heter de? strumpbyxor utan fötter. Men de verkar inte vara moderna längre.

Hur gammal måste jag bli för att släppa fåfängan? Hm...

Anonym sa...

Oj, vilket jobb! Jag hade nog broderat en eller två rader med kedjestygn eller nåt sånt på den blekta randen. Jag är nog lite bekväm av mig! ellem

Heidi sa...

Vilken fiffig lösning:)

Cecilia N sa...

Oj så tråkigt med blåmärkiga ben, Bloggblad. Min dotter som håller på med poledance blir lite stött av det och har tipsat om att det finns en salva på apoteket som påverkar blåmärken att läka. Månne det duger till ådror också?
Fast nu är det verkligen byxväder här igen.

Ellem, sömmen mot klänningen i övrigt och fållen behövde ju sys i vilket fall. Det var bara de två kortsidorna på "volangen" (utan rynk dock) som blev extra jobb. Ja, och så fälla sömsmånerna då. Jag tror det ändå var en snabbare strategi att göra som jag gjorde.

Bara fiffigheter här, Heidi! ;-)