söndag, juni 18, 2006

Solig strålande dag

Så var nu äntligen den Stora Dagen för presentandet. Solen sken och föremålet för uppvaktningen sken ikapp. Det är osäkert vem som vann.

Presenten var ett par vantar (latvian mittens, plansch 4f). Eftersom det blev bäst skärpa på bilden med en vante så får ni tro på mitt ord att det blev två.

Det mest fantastiska med tillverkningen är att ingenting gick fel! Alla maskorna satt där de skulle. (Nåja, några maskor fick jag väl backa, men inte längre bort än samma varv.)

Jo förresten, avmaskningen mot toppen av vanten fick jag göra om på första. (Och den skrev jag ner, tänka sig!) Nästa vante var det bara att läsa innantill.

6 kommentarer:

bästisgrannen sa...

Oj, vilken fantastisk vante. Själv kan jag knappt läsa en stickbeskrivning. En gång lyckades jag göra två likadana raggsockor, men nu förstår jag inte riktigt hur det gick till. Någon måste ha hjälpt mig:)

miastick sa...

Vilken fin vante!
Vad menade du med wv: aykkll som du skrev på min blogg?
Mönstret är ur Stickat från Norden av Susanne Pagoldh. Brukar finnas på biblioteket. Och ja, det finns varianter. Inte i den boken men väl i andra böcker.

Knit-Marie sa...

ÅSÅFIIIINA!

Garngamen sa...

Kanonsnygga. Verkligen!
Himla fina. Du måste skicka bilden till LAtvian KAL! Den måste ju visas upp ordentligt. Skitsnygg!
KUL! (själv har jag fortfarande bara en vante.

Anonym sa...

Wow - den är verkligen jätteläcker!! Om jag får lägger jag gärna in bilden på latvian mittens hemsida så att så många som möjligt får se bilden.

Apropå nedsläpp av maskor. Jag har också haft problem med att få dom snygga när jag plockar upp dom sedan. Men knepet tycks vara att dels använda en virknål som är stor nog, och dels på att man måste vara noga med att verkligen dra upp öglan ordentligt så att det inte "hänger garn" mellan maskorna. Det låter krångligt, men för att förklara på ett annat sätt. Sätt virknålen i maskan i raden under varvet där felet är, släpp ner maskorna, "virka" nu upp maskorna upp till det varv där du släppte maskorna, varje gång du formar en ny ögla med hjälp av virknålen, var noga med att verkligen dra upp allt garn innan du formar en ny ögla på raden ovanför.

Hmm det låter fortfarande krångligt, när det i själva verket är jätteenkelt. Jag gör så att jag gör en liten bildserie som visar hur jag gör lite senare ikväll och lägger in det på bloggen:-)

Anonym sa...

Jättefin vante Cecilia! Jag funderar också på att testa Latvian mittens till hösten. Jag ska gå på Handarbetets Vänners stickkurs då!

/Karin L i Nacka