lördag, september 04, 2010

*morr!*

Vad gör man om man råkar ha sönder rundstickan när man är ute och reser (och inte är i närheten av någon butik som säljer rundstickor)?

Man försmäktar utan rundsticka i nästan ett dygn innan man kommer hem, pussar lite på maken och letar och letar och letar och finner ingen fyra-rundsticka ... och istället säger "jaja, det går nog lika bra med en 3½:a."

Liite får jag nog skylla mig själv och allmänheten varnas härmed för att begå samma misstag som jag:
Jag följde Barbros beskrivning på hällappshäl från tån (ingen skugga över Barbro dock) men borde gjort hälarna på en socka i taget.
När man gjort halva hälen ska man sticka ut hela varvet. Då hamnade jag på att göra nästa häl (eftersom jag stickar med magic loop som alltid).

DÄR borde jag bara ha föst över maskorna på den sockan och gjort klart första hälen innan jag sen gjorde hela nästa häl. (Vilket antagligen hade givit ett fös-varv till, men vad vore det mot en överansträngd rundsticka som inte kunde hysa alla maskor fördelade på två sockor och dessutom manövreras.)

Antingen har jag lagt alla mina fyror "på nåt bra ställe" som inte är så bra och ihop med alla andra rundstickor, eller så har jag faktiskt inga fler och behöver re-investera i sådana.
Månne det rent av skulle kunna bli såna där exklusiva? Månne jag kanske kan önska ett par såna i julklapp?

2 kommentarer:

Dabelin sa...

Aj aj... Jag har varit där själv... En rundsticka har gått sönder för mig oxå, jag hade bara superotur, då den gick av i infästningen... Jag hade oxå ytterligare stickprojekt med mig, så jag behövde inte försmäkta...
Investera i "superdyra", de är inte så superdyra egentligen. Jag använder själv inte någora anndra nu längre...

Bloggblad sa...

Man kan sätta sig en stund med händerna i knäet och bara begrunda tillvaron. Man måste inte producera hela tiden. (Hälsar en som tröttnat på sin stickning.)