söndag, september 05, 2010

Se där ja!

Jag har en längre tid funderat kräset på vilket sjalmönster jag ska använda för att sticka en spetssjal för sommarbruk. Min idé har ett tag varit att inte göra någon trekantssjal utan en sån där överkanten är konkav. Men jag har inte sett nån i spetsstickning.

Nu har jag sett "nån":


Aeolian shawl heter den. Tydligen såg jag den inte när den kom.

Men jag jagar inte reda på garn och stickor än. Först ska strumpskaften bli klara.
Och så behöver jag en sjal som ersättare för den som försvann på bussen förförra vintern. (Swallowtailen är för spetsstickad för att utgöra något egentligt skydd runt huvudet, den är en axelsjal.)
Och så den där röda flättröjan ...

8 kommentarer:

Visa Lisa sa...

Alltså... Jag vill inte kritisera ditt val på något sätt, för Aeolia är fantastisk! Men den ÄR en trekantssjal. Om det var det du ville låta bli att göra? Jag förstod inte riktigt det, men tycker det ska bli kul att se DIN Aeolian hur du än menar! Det är ett av många sjalmönster jag själv är sugen på.

Bloggblad sa...

Helt underbar är den! Men aldrig i livet att jag skulle våga mig på nåt sånt - och på ENGELSKA!!!

Cecilia N sa...

Jag tänkte att bilden på den mörka sjalen sisådär 15 pagedowntryckningar förespeglade att den skulle vara svängd i överkanten.

Men den kanske bara är draperad så på snön?

I så fall efterlyser jag ett spetssjalmönster som är spets hela vägen men med svängd överkant! (Och olika mönster längs vägen. Ett och samma hela sjalen som man lärt sig efter en eller två rapporter blir jag nog less på.)


Men du Bloggblad, jag stickar ungefär lika mycket på engelska som på svenska, så det är inte något stort problem. Det är snarare spetsstickningsförkortningar på svenska som jag blir osäker på. döhpt och sånt.

Dessutom är det ju diagram här.

Vi måste träffas och sticka lite spets ihop!

Visa Lisa sa...

Nej, den är trekantig, men du kan blocka den rundad. Annars är mitt tips att kolla in designer Susanna IC på Ravelry. Hon har bl a designat Annis som finns på Ravelry, men även andra i samma uppbyggnad.

Majoy sa...

Åh, vilken underbart vacker sjal! Vad du är duktig :)

Cecilia N sa...

Sakta i backarna, Majoy. Den där har jag inte gjort. Jag bara drömmer om att (ha tid att) göra den.

Lajsa sa...

Mycket vacker♥

Bloggblad sa...

Det skulle vara kul!
Nu har jag fått en beställning på en hel bunt med muddar i svart med smala dekorationer i blandade pärlor... sångaren bredvid mig i kören har en designaffär och vill sälja (men det är lite hemligt, för hon måste ta ut högre pris än vad jag tar, så jag skriver inte om det på min blogg). Kul att lite enkla saker att göra nu när Idol har börjat... :) jag är ju röstfreak så jag måste bara se det.