lördag, september 11, 2010

"spinnkompis"

Min länklista till höger har fått ett tillskott: dabelins myshörna.
Hon är i skeendet "skaffat gammal spinnrock, hjälp, hur gör man?" och det är roligt att jag kan vara till någon sorts hjälp trots att jag inte är mer erfaren än att hon trampar mig på hälarna på stigen "spinnandets mysterium".

Jag har förstått att det finns mysterium som jag aldrig anat, t ex: Hur gör man för att göra ett luddigt garn kontra ett "slätt" garn? (Sitter det i kardningen, spinningen eller tvinningen eller rent av i vilken ull man utgår från? Eller är det en viktig kedja av händelser?)

Mitt egna garn kan väl inte sägas vara mer än "ett garn" i bemärkelsen lång tråd som man kan sticka av. Det finns liksom ingen mer tanke och vilja bakom det än så.
Men det måste gå att bestämma sig för att jag ska göra t ex ett luddigt garn som är alldeles jämnt i både spinning och tvinning, eller ett bouclégarn (som mitt bitvis är), eller ett garn som är anpassat för flätstickning eller vad man nu kan ha för mål med det.

Och hur gör man om man vill blanda kvaliteter (fiberslag) så att det blir jämnt blandat längs hela tråden?

Ja jisses! Här finns att lära ...

16 kommentarer:

Anonym sa...

Kamgarn blir slätare än kardgarn där fibrerna ligger lite mer oordnat. Så beror det förstås på ullen hur mjukt det blir. Boucle gör man när man tvinnar ihop flera trådar, då tvinnar man ihop en längre med en kortare skulle man kunna säga och så uppstår öglorna i garnet.

Lycka till
Barbro

Bloggblad sa...

Ibland tycker jag det är skönt att det finns problem som jag inte har...

Cecilia N sa...

I tur och ordning: Tack! *fniss*

Klimakteriehäxan sa...

Min farmor försökte lära mig spinna, en gång i forntiden. Det gick sisådär. Tråden blev gruvligt ojämn och gick av ideligen ...

Cecilia N sa...

Det låter som min tråd idag ... :-(

Dabelin sa...

Ja, det kanske blir en 3:e spinnrock... Jag har nog ett hörn över...
Jag lär återkomma med fler frågor, men jag får förhoppningsvis lite svar på kursen...
Och, ja, jag har nog blandat ihop er 2 Cecilior... Oups... :-)

Anonym sa...

Hej!
Jag undrar vilken spinnkurs ,och när,Dabelina skall gå på.
Skall själv gå på kurs i Blå Stallet Angered.
karlsson_664@hotmail.com

Cecilia N sa...

Jaadu, anonyme Karlsson. Jag har ingen aning. Jag tror att det är bättre att du går in till Dabelinas egen blogg och frågar.

Hoppas ni får bra kurser båda två!

Pysseliten sa...

Nämen jösses, en spinnerska! Nu måste jag droppa PK's systers blogg-länk här (spinner både på rock och slända): http://ljudjohanna.wordpress.com/

Vi ses hos Lotten ;-)

Cecilia N sa...

Men hej Pysseliten! Den ska jag genast kolla!

Rickard sa...

Hejsan Cecilia N!
Jag läste att du skrivit ett svar till mig på en annan blogg. Min kommentar handlade om att svenska ungdomar kan laga mat. Du skrev att din dotter kan men hennes vänner är inte lika duktiga.

Först av allt vill jag ge dig en eloge för att du då lyckats uppfostra henna bra. Poängen i mitt inlägg var dock en annan som du kanske förstår.
Den var att bryta ner argumentet om att vi behöver invandring för att "baka våra pizzor" som folk brukar säga. Om du klarar av att lära din dotter att laga mat så kan väl även andra också läras. Det är inte så svårt.
Vi har en ungdomsarbetslöshet på närmare 30% och att invandrare nu får förtur till arbete genom sk instegsjobb tycker mitt parti är fel.

Mvh Rickard

Cecilia N sa...

Jag vet inte vilka "folk" du brukar prata med, men det argumentet har jag aldrig hört.

Jag tycker det är bättre att utbildade hitflydda läkare får arbeta som läkare än baka pizzor eller köra taxi.

Har du får? Eller köper du importerade tröjor?

Vet du R. Jag föredrar att hålla mig till stickning och annat garnrelaterat på den här bloggen. Tack för visat intresse.

Sjömans-Elin sa...

Apropå det där med luddigt garn.

Ett garn blir oftast lite "spretigare" om det spinns från ett kardflor än om det spinns från ett topsband. Har du ett topsband och vill få garnet spretigt som om det vore kardat, kan du spinna "from the fold". http://www.youtube.com/watch?v=gFK6NGwHGgw

Vilken typ av fibrer du har spelar också roll. Ju kortare fibrer, detso lättare att få det spretigt. Angora och mohair är också fibrer som gör att garnet gärna blir lite luddigt, så där så att de får en gloria om sig.

Att spinna är en djungel, men det är kul att lära sig nytt. Och det gör man hela tiden. :)

Cecilia N sa...

Då är ju frågan hur man gör sig ett topsband?

Sjömans-Elin sa...

När jag skrev topsband menade jag ett maskintillverkat. De maskintillverkade topsbanden är kammade och alla fibrerna ligger jämsides åt samma håll, till skillnad från ett kardflor där fibrena ligger huller om buller. Förenklat kan man säga att om du spinner direkt från ett topsband får du ett kamgarn (worsted) som är slätt utan spretande fibrer. Om du spinner från ett kardflor får du kardgarn och det är spretigare. Och spinner du "from the fold" får du ett kardgarnsliknanade utseende även med ett maskintillverkat topsband.

Du kan göra egna topsband från kardflor, genom att dra ut dem, men ett topsband från ett kardflor ger fortfarande ett spretigare garn. Här har du en video på hur man gör topsband från kardflor. http://www.youtube.com/watch?v=LMEDB9FK2vM&p=0606B6D4C71B109B&playnext=1&index=4

Om du skulle vilja göra ett eget kammat topsband, behöver du kammar. Du kan ta en titt här för att se hur det går till. http://www.youtube.com/watch?v=pq61hE8oGGY&feature=related
Eller här. http://www.youtube.com/watch?v=Hjimjv-b2aE&feature=related

Cecilia N sa...

Men när de sätter ullen i kammen så ser den ju kardfluffig ut. Inte precis direkt från fåret ...

(Jag såg en stjärna, det visade sig att det fanns ett universum ...)