onsdag, mars 07, 2012

75 gram!


Otvättad ull. "Massor av ull." Och ändå så lite.
Jag ska väga den när jag tvättat den också. Jag antar att vikten minskar rejält om lanolinet och smuts försvinner.

Lite både till vikt och i jämförelse med "lagret". Men "jättemycket" när man lägger upp det i en hög på köksbordet ...
Jag är nog nån sorts rik ...


Så småningom vägde jag det i torkat skick: 65 gram.
Nu ska jag karda och spinna och sen tvinna ihop med den tråd som redan är betad, ajrå. Men då får den ena tråden bli jättebetad och så den andra betad en gång. Så får vi se om det gör någon skillnad för vad det blir för nyans på trådarna.

2 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Nu blev jag påmind om hur min farmor lärde mig - eller försökte lära mig - spinna ullgarn ... så SVÅRT!

Cecilia N sa...

Själva principen är väl enkel: ta lagom mycket fibrer och sätt snodd på dem så de formar en tråd. Fortsätt med de fibrer som ligger närmast och gör likadant. Se till att det griper in i vartannat.

Men att göra det under "tidspress" som det blir när man ska hålla jämna steg med spinnrocken och få lagom mycket snodd på't innan man fortsätter och få det likadant hela tiden, det är det som är knepigt.