söndag, augusti 20, 2006

Jo, nu vet jag

... jag fortsätter med mitt sommartoppsprojekt. Nu dags för den gröna.
Men i och med sjalens formning så stöter min nya kunskap på problem: vilken är masktätheten?

Enligt min provlapp (utförd i somras) är masktätheten 18m/10 cm - eller 25... Beroende på om man låter "tyget" vara slappt eller spänner ut det snyggt. Intressant...
Det ger ett framstycke med bredd 38 cm - eller 53.
Intressant...

HUR mäter man masktätheten enligt konstens alla regler?

Jag provlappar således ett framstycke... Det kostar två sidosömmar på slutet, men det blir bara hälften så mycket att riva upp (om)/när man måste frogga.

Läste nånstans nyss om knepet att provlappa en ärm. Men ärmarna i det här fallet ska ju vara så korta att det inte ger mer ledning än den lapp jag redan gjort.

Mot stickorna!

Inga kommentarer: