onsdag, december 31, 2008

Årsredovisning 2008

1. Roligaste stickprojekt.














Den spetsstickade koftan som består av tre olika modeller som sammansmälts. Att dessutom göra den som present i lönndom till en av mina bästa vänner och att få se den på henne var inte något som gjorde det tråkigare. Och så knapparna ...


2. Tråkigaste stickprojekt
... är ett virkprojekt: solhatten. När man ska virka ett galler på rundvirkning så blir det alltid en ruta mer i gallret för varje varv för mig, och det ska det verkligen inte bli. Någon listig som kan förklara hur detta undviks är mer än välkommen att förklara.


3. Största garnhändelse
Störst mängdmässigt måste vara inköpet av Visjögarn från Östergötlands Ullspinneri.
Men att hitta garnet som jag fantiserat om till svågerns tröja var inte helt fel heller.
En tredje kandidat till detta pris: det gröna Evitagarnet som kd hade som gjorde att min gröna topp äntligen tog sig från UFO-stadiet till WIP-stadiet.


4. Årets bästa läsupplevelse
Utgår, då jag inte läst något stickrelaterat i år, förutom bloggar då.
Fast … spinnböckerna jag lånade på biblioteket kanske kan räknas?


5. Årets tema med variationer
Spets i lila! En sjal till dotterns studentbal, en kofta till min vän som fyllde jämnt och en basker till en annan god vän i julklapp.


6. Det klurigaste
I betydelsen mest betydelsebärande: liturgiska halvvantarna.


7. Årets "Äntligen!"
Det borde kunna vara den gröna toppen som faktiskt blev klar efter några år som UFO som vill bli WIP.


8. Årets "Det SKA gå!"
Uddkanten runt Print o' the wave stole. Dessvärre gick det inte.


9. Årets snopnaste.
Se punkt 8. Eller kanske det är att min älskade blå sjal försvann på bussen?


10. Årets träff
Att springa på Fröken C under helt andra omständigheter och så visar det sig att hon är stickbloggare!


11. 2009 års planerade stickprojekt
Kompisens topp i grönt garn med tweedprickar i pastell.

Svågerns flättröja.

Innervantar till dottern.


12. Angående planerade projekt inför 2008: revision

Jag har faktiskt inte planerat mer än att jag ska försöka göra en vacker sjal till min dotter som tar studenten i vår.
Klar. Använd. Beundrad.

Sen måste jag ju göra något av alla KoolAidfärgerna som Lotten köpte till mig. Men jag anar att det är klokt att vänta tills man kan blaska ute.
Kvarstår till nästa sommar.

Nånting som lämpar sig för drygt ett kilo grönt ryagarn. Kanske är det inte ett stickprojekt, men dock ett garnprojekt.
Just nu tullar jag på detta förråd med dotterns tovade stickade vantar.

Sen är det väl OS i Kina i sommar? Då måste jag tänka ut nåt finurligt ju!
Jättefinurligt, hördu. Jag började på ett par latvian mittens och upptäckte efter ett tag att det var samma mönster som jag tidigare gjort. Inte speciellt genomtänkt och allt slutade som för Kallur.

Kvar från 2007 års planering är:

antracitswagger (på stickorna)
Klar. Flitigt använd.

tvåändsstickade halvvantar
Klara. Nu färdigställs par nr 2 för att få till beskrivningen som sen ska "släppas".

något från Knitting nature..
ähum ... fortfarande ogjort.


13. Sandi på Knitting Daily ville att vi skulle vara Fearless Knitters i år. Har jag varit det?
Tja. Knitter och knitter. Men jag har i alla fall gett mig på att försöka färdigställa eget garn. Man kan inte vara räddhågsen när man får hem kilovis med ull. Däremot går pulsen upp oroväckande högt när jag försöker spinna på spinnrocken. Så för allas bästa står den still ett tag till. Jag behöver en privat spinnpedagog! (Men livet i övrigt menar nog att det kan vänta tills i slutet av nästa sommar. Före det borde jag ägna mig åt mina borden.)

10 kommentarer:

Boel sa...

Jag vill önska dig ett riktigt Gott nytt år! Kul vore det om du hade vägarna förbi som i år så vi ses IRL en liten liten stund (eller tvärtom).

Boel

Cecilia N sa...

Håller med! Vi får vara öppna med våra resplaner.

Bloggblad sa...

Jag är impad att du har samlat ihop alla projekt först i minnet och sen i datorn. Jag är inte tillräckligt koncentrerad för att göra så. Men jag använder mina sjalar och muddar mycket flitigt - på en av skolorna där jag jobbar ser de mig mest som en sjal som byts ut till varje gång jag kommer...

Cecilia N sa...

Du behöver inte vara så impad, Bloggblad. Jag behövde ju bara läsa igenom bloggen!

(Eller: bara läsa igenom "gjort-listan".)

Bloggblad sa...

Fast då får jag så mycket att leta igenom.... jag har ju hunnit med ett antal inlägg på 3½ år.

Bloggblad sa...

Hehe... nu först fattade jag vad du menade med "utan vingar men med öron" - för jag såg ju med en gång att det var fåren vid stallet... :) eller, nästan i alla fall...

maria carlander sa...

hej hopp!
en helt ostickig fråga: du gick TTT sist den gick va? Råkade du köpa en massa kursböcker då som undertecknad skulle kunna få låna?
om du har vägarna förbi ume framöver alltså. vad läser/gör du denna termin?

allt gott!

maria carlander sa...

hej! nej, jag vill inte köpa böckerna, jag skulle bara vilja LÅNA dem... :) *snål*

i ume har jag nu installerat mig sedan i förrgår, och här tänker jag stanna ett litet tag, så på söndag är jag här, liksom nästa vecka.

maria e har jag mejlat till också.
well, om böckerna, skulle du vilja/kunna låna ut nån denna termin så tar jag den/dem gärna, annars fixar det sig alltid på annat sätt!

Tina sa...

Spinnböcker räknas ALLTID! :)

Hoppas du hittar en spinnpedagog, eller spinnerskan inom dig, helt plötsligt händer det, för att citera reklamen.

Elisabeth sa...

Bara ett stort stort varmt tack för dina ord av omtanke och värme borta på hörnet hos mig! Jag blev så glad...
Sen hoppas jag att du en dag får tillbaka din sjal... så lessigt att förlora en sådan vacker sjal! Vissa saker blir ju också som en del av en själv... som en kär vän nästan. Håller tummarna....

Varm kram...