onsdag, januari 02, 2013

Årsberättelse 2012

1. Roligaste stickprojekt. Trots att resultatet blev så kliigt att det passar in under nästa kategori så får jag nog räkna in provlappssjalen här. Den konstruerades lite under Cajsa Warg-betingelser: "lite så här och sen gör vi sådär. Hur gör vi sen? Jo, så!" och blev trevlig att se på. Månne den kanske blir hanterbar som plagg av en tvätt?

2. Tråkigaste stickprojekt. Trots att det innehöll det fantastiska att sonen önskade sig något stickat så kan jag nog inte säga att julklappshalsduken var såå rolig, trots det kalasmjuka garnet. 1r 1a i 1½ meter under tidspress var inte så himla inspirerande. Å andra sidan kan nog mottagandet bli höjt till ovanstående kategori: roligaste stickprojektet.

3. Största garnhändelse. Har nog inte riktigt hänt. Men en förutsättning är den rödfärgade ullen jag fick i julklapp.

4. Årets bästa läsupplevelse. Här har inte lästs något stickrelaterat alls tror jag. Inte i bokform i alla fall. Jag har hängt mycket ( = ungefär dagligen) på Spinning in Swedens forum och där förekommer visst stickprat. Men jag skulle vilja, med lite skohorn med avseende på ordet "läsning", klämma in den svenska stickpodden här.

5. Årets tema med variationer. Sockor. Hur mycket variation med avseende på modellen som det blivit kan ju diskuteras. Men med eller utan sprund, med resår ända fram på foten, tomathäl och paprikahäl. Jo, men det var ju några olikheter.
Ett annat tema med viss variation är färga med lökskal. Ibland blir det gult, ibland blir det brunt. Men jag har ju gjort vissa tester som gett vissa klargörande.

6. Det klurigaste. Kanske vantarna på skrå? Men de blev inte riktigt behagliga att ha på sig. Känslan "fel sko på rätt fot" infann sig, om än på händerna. (Man måste göra mer plats åt tumköttet. Kanske låta bli att göra hoptagning på ena sidan av tumsidan?)

7. Årets "Äntligen!" Svågerns tröja är klar! Fyra år tog det från tanke till leverans.

8. Årets "Det SKA gå!" Julklappshalsduken.

9. Årets snopnaste. Jag tror kategorin får utgå i år och ersättas med Årets "Nää!"

10. Årets träff: wwsipday! Sen var det ju kul att jag två gånger under sommaren hade lite inofficiell spinnskola här hemma. Eleverna hade kul och verkade intresserade av att fortsätta.

11. 2013 års planerade stickprojekt: Jag håller på med ett projekt nu som jag planerar vara klar med om några veckor. Då ska jag börja med en sommartopp i linne i det fastelila garnet. Sen finns det ju ett gult garn som ropades in en gång i tiden för att bli en sjal. Det kanske kan vara dags nu? Dessutom planerar jag att spinna ett tunt garn för att väva en sak av.

12. Angående planerade projekt inför 2012: revision
  • fårbasker Ajdå. Måste kolla om det fortfarande är aktuellt.
  • presenter åtgärdat/pågående
  • svågertröjan KLAR!
  • stickat av egenspunnet Hm. Fortfarande inga planer (men planer på att ge mig på att väva en sak). Fast jo, ett par vantar av det där tjocka garnet som verkar komma ur Louët-rocken.
Kvar från 2011 års planering är: Inget!

13. Sandi på Knitting Daily ville att vi skulle vara Fearless Knitters år 2008. Har jag varit det 2012?  Njae. Skulle väl möjligen kunna vara vantarna på skrå. Det var en idé som ville se vart den bar om den fick komma ut genom stickorna. Fearless dreamer stämmer nog bättre i år: gott om idéer och måttligt med tid att realisera dem.

Årets tacksammaste är en kategori som tillkom förra året. I år är de nominerade: Louët-rocken med tillhörande ull samt de röda lockarna och presentkortet. Att maken lyckades reparera en brist på gröna rocken tror jag vi få stoppa in här också.

Årets "Nää!" Det måste vara den gröna spinnrockens nuvarande hälsa, sprickan i tröskeln. Jag "borde ta tag i" den saken, men det har varit så mycket annat som har måstat ta plats här i livet så det är inte gjort än. Men det måste ske 2013.

Och detta var mitt 500:e inlägg. En annan mer bloggrelaterad (än stickrelaterad) sak har hänt under 2012: för första gången har det varit fler än hundra besök på bloggen på en och samma dag. Och det har hänt ett flertal gånger. Det tycker jag är roligt och trevligt. Jag hoppas att ni också tycker det. Förhoppningsvis blir det en del sticktid över under nästa år så då blir det kanske lite mer ordning på bloggandet också.

4 kommentarer:

Karin sa...

Oj!

Liisa sa...

Härlig sammanfattning! Följer med spänning hur 2013 utvecklar sig :)

KaosJenny sa...

Låter som ett produktivt år... KUL! Kram

Cecilia N sa...

Oj vad?

Ja jag hoppas att det händer trevliga ullsaker under nästa år. Det kommer att bli en hel del pendlande men jag anar att jag då även behöver pyssla med studier så vi får se hur mycket färdstickning det blir. (Färdspinning tror jag inte på.)