torsdag, januari 17, 2013

Vilken tur!


Helt plötsligt började jag inse att all gul ull inte skulle få plats på spolen. Så då slutade jag spinna och spolade av det jag spunnit på lagerspolen. Och den räcker ju som ni ser nätt och jämnt till.
Jo för den spolen och dess tvilling funkar inte ihop med spinnvinge så därför använder jag dem som lagerplatser som jag sen tvinnar från. Det betyder alltså att det första jag spinner på en tråd också hamnar först när jag sen tvinnar.

Och i samma veva insåg jag att jag kan inte spinna upp all gul ull först, för då finns det ju ingenting att lagra den mer multifärgade tråden på. Så sen ska jag alltså fortsätta med den multifärgade tråden.

Men jag tror jag ska spinna lite på den nya rocken först, för i helgen lär jag träffa förra ägaren och då är det ju trevligt att ha något att säga. (Och så blir det tyst på maken som undrar varför jag hålls med den gamla rocken när jag ju fick en ny av honom i julklapp.)

4 kommentarer:

Mia sa...

Den spolen var verkligen full, där går det inte på ett varv till tror jag. Spännande med lökfärgat garn, hoppas du visar resultatet sen.

Bloggblad sa...

Det är verkligen en passion - jag tycker mig känna igen samma glöd som de har som tränar agility eller rider. Men... jag har väl en liten passion jag också ♥

Cecilia N sa...

Man kan få så många olika färger av lökskal att jag har suttit och funderat på om man egentligen behöver några andra färger. (Jag gillar gult!)
Men nu har jag ju tänkt ut hur jag ska göra det här garnet så då gör jag på det viset. Så får det bli hellökskalsgarn en annan gång.

Passion ja! Jo jag anade innan jag började att jag nog skulle fastna i det här och jag ville inte för jag ville ha all tid till stickning.
Jag vill fortfarande sticka. Men jag vill också lära mig bättre om hur jag kan variera mitt spinnande, varför det blir si eller så, vad som händer om man gör på ena eller andra sättet.
Så egentligen kan man säga att jag fortfarande är i nybörjarstadiet, dock något förbi "Iiii, det blir en tråd"-stadiet, även om jag fortfarande är fascinerad av att det faktiskt blir en tråd.

Cecilia N sa...

Min dröm är att kunna börja i idén till att sticka något, tänka ut modell och färg och kombinationen garn och stickor. Och sen utifrån det välja ullsort, beredningsteknik och spinnteknik och få fram det jag vill ha.

(Fast momentet med själva fårklippandet lämnar jag gärna till folk som kan.)