lördag, juli 02, 2011

OT Nytänk!

Jag brukar inte vara "politisk" i den här bloggen men jag måste bara få delge er en sak som gjorde mig glad.

Har ni sett den här bilden?


Visst är det något annorlunda med den?

Det tog en liten stund innan jag såg det, men den här rullstolsburne kör själv. H*n sitter inte med armarna i gips rakt fram som man har varit van att se den här ikonen. Ibland är personen också "bekvämt tillbakalutad". Hela bilden brukar andas disabled.
Här är det en abled fast med hjul. Jag tror det här är kapitel två i den utveckling vars förra kapitel handlade om att "rullstolsbunden" blev "rullstolsburen".

Jag såg ikonen för några veckor sen på riktigt, även om jag inte snabbt kan komma på var. När jag ville ha tag på den nu på googlebilder så fanns den fyra pagedownklickningar ner, på sidan 5. Jag hoppas den kan förflytta sig uppåt till första plats.

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jättebra! Jag har inte uppmärksammat den bilden förut. Däremot grubblar jag ständigt över den rullstolsstackare som sitter bredvid ordverifieringen här nedanför... om man inte kan läsa och/eller skriva, sitter man automatiskt i rullstol då, eller är man blind om man sitter i rullstol, så man måste ha en hörversion?

Klimakteriehäxan sa...

Smart tänkt, bra iakttaget!

Cecilia N sa...

Ja det är konstigt att alla sorters handikapp symboliseras med rullstolen. Egentligen borde ikonen bredvid ordverifieringen vara fem punkter på rad. Eller?

Hoppas att ni klickade på länken i inlägget så att bilden fick mer statistik.